Odcházení 2017
Úvodní slovo
Čas v celém lidském životě je to nejdůležitější a nikdy nepřestává hrát svou roli, neboť právě čas nám neustále po vteřinách ukusuje většinou z té šťastnější strany našeho života (aniž si to v nejmenším uvědomujeme), až najednou nečekaně kousneme do nestravitelného sousta, z kterého se nám obrací žaludek, ale my ho nemůžeme vyplivnout, jedině, že bychom dokázali pohnout hodinami vesmíru. (Edgar Dutka, Staženi z kůže ze tmy vycházíme, Torst 2007)
Politická hnutí nespočívají na racionálních postojích, ale na představách, obrazech, slovech, archetypech, které dohromady vytvářejí ten či onen politický kýč. Kýč patří k lidskému údělu. Ve chvílí, kdy je kýč rozpoznán jako lež, ztrácí svou autoritativní moc a je dojemný jako každá jiná lidská slabost… Kýč je paraván zakrývající smrt. (Milan Kundera, Nesnesitelná lehkost bytí, Atlantis Brno, 2006)
Panoptikum je podle encyklopedie divadlo rozmanitosti. Podobá se mu groteska, v níž se paradoxně prolíná tragika s komikou. Velkými herci panoptika jsou politici. (Jiří Anderle, z průvodního textu k malířově výstavě Panoptikum v pražském Obecním domě, 2017)
Poslední hra Václava Havla, jediná napsaná po sametové revoluci, se kupodivu příliš nehraje. Na profesionálních scénách byla uvedena jen sedmkrát, na amatérských jevištích se dá spočítat na prstech jedné ruky. Po roce 1990 jsou uváděny spíše jeho dřívější opusy, Havel jako prezident republiky neměl na novou tvorbu příliš času. Hrála se ale jeho Zahradní slavnost, Asanace, Vyrozumění, a hlavně jednoaktovky jako Audience či Vernisáž, také na studentských scénách. Havel na konci své veřejné kariéry ve svých sedmdesáti pěti letech zpracoval své Odcházení i jako pozdně debutující filmový režisér, film však vzbudil jisté rozpaky a doceněn byl později, bohužel až po smrti autora…
Havel v Odcházení, ostatně jako ve všech svých hrách, konstruuje „umělý a smutně zábavný divadelní svět“. Havel je u nás připomínán jako představitel tzv. absurdního divadla, ale jeho „absurdity“ jsou založeny na reálných životních principech. Odcházení je o zlomové situaci, kdy se mění zažité jistoty a před námi je neznámo, svět se hroutí – klasické drama konce nadějí, lásky, představ, hodnot, epochy, společenství, člověka… Podobný stav každého z nás, byť možná v jiných souvislostech, víceméně postihl. Havlova tragikomedie je proto ironickou groteskou plnou (nepříliš vznešených) metafor. Odkazuje i na osobní zkušenost autora, s níž byla mnohokrát srovnávána. Kariéra končí, co přijde po ní?
A jak Havla – dnes – hrát? S pokorou a úctou k jeho mezinárodnímu věhlasu divadelníka a politika, ikony sametové revoluce, muže, který má bustu v předsálí amerického kongresu jako herečtí bardi v chodbách naší „Kapličky“ nad Vltavou? Nebo bez respektu? Věrný inscenátor Havlových her a jeho přítel Andrej Krob kdesi poznamenal, že „ortodoxní zpracování by Havla zakonzervovalo“, což je slovo do pračky. Ani my jsme ho nepominuli, i proto Jan Fikejz do své scénické hudby zakomponoval žalostné troubení pokořeného, odmítnutého jelena v nekonečném prostoru přírody a času…
O inscenaci
autor | Václav Havel |
---|---|
žánr | Absurdní drama |
délka představení | 90 min |
premiéra | sobota 29. dubna 2017 od 19.30 hodin |
dramaturgie, scénografie a režie | Alexandr Gregar j.h. |
---|---|
hudba | Jan Fikejz j.h. |
kostýmy | Irena Vylíčilová |
světla | Karel Roubík, Karel Roubík ml. |
zvuk | Libor Hladký |
inspice, nápověda | Marie Píšová, Dagmar Machová |
technická spolupráce | Michaela Šťastná, Pavel Švorčík, Pavel Mach bustu Gándhího vyrobil Ruslan Vysokikh, student SPŠ Kamenické a sochařské Hořice autorkou obrazu Riegra je Sára Gottsteinová, studentka UMPRUM Uherské Hradiště |
Osoby a obsazení
Dr. VILÉM RIEGER, bývalý kancléř | Zdeněk Vylíčil |
---|---|
IRENA, jeho dlouholetá přítelkyně | Irena Vylíčilová |
BABIČKA, jeho matka | Jana Kadaníková |
VLASTA, jeho starší dcera | Pavlína Suková |
ZUZANA, jeho mladší dcera | Helena Melicharová |
MONIKA, přítelkyně Ireny | Jana Krejcarová |
BEA WEISSENMÜTELHOFOVÁ, politoložka a multikulturní sociopsycholožka | Vladimíra Machová / Lenka Šrejberová |
ALBÍN, manžel Vlasty | Pavel Mlynář |
HANUŠ, bývalý tajemník Riegera | Pavel Černý |
VIKTOR, bývalý tajemník Hanuše | Petr Kotlovský |
OSVALD, pomocník v Riegerově domácnosti | Zdeněk Dietrich |
JACK, novinář | Čeněk Mach |
BOB, fotograf | Marek Zvelebil |
VLASTÍK KLEIN, náměstek a později vicepředseda | Pavel Mach |
KNOBLOCH, zahradník | Pavel Švorčík |
PRVNÍ STRÁŽNÍK | Petr Králík |
DRUHÝ STRÁŽNÍK | Milan Menšík |
Ocenění
Krajská postupová přehlídka amatérského činoherního a hudebního divadla v Červeném Kostelci:
- Lektorský sbor doporučil tuto incenaci na celostátní přehlídku amatérského činoherního a hudebního divadla Divadelní Piknik Volyně
- čestné uznání Zdeňku Vylíčilovi za herecký výkon v roli kancléře Riegra
- čestné uznání Pavlu Švorčíkovi za herecký výkon v roli zahradníka Knoblocha
- čestné uznání Alexandru Gregarovi za scénu
- cenu Ireně Vylíčilové za kostýmy
- cenu Janu Fikejzovi za hudbu
Podmínky
Technické a provozní
- jeviště: (popř.hrací plocha) 8 x 6 m, černý horizont, boční výkryty
- světla: základní světelný park, stmívač
- zvuk: el. přípojka, zvuková přípojka na jeviši do integrovaného ozvučení, (popř. máme aparaturu vlastní, záleží na domluvě)
- přístup techniků na jeviště minimálně 120 min. před začátkem představení
- šatny pro 15 herců
Finanční
- cena představení: 2.000 Kč (včetně půjčovného kostýmů)
- úhrada poplatků DILIA
Další podmínky
- zajištění občerstvení pro účinkující
- na vyžádání můžeme zaslat bianco plakáty A1 (v papírové podobě cena: 10 Kč/ks, emailem formou pdf zdarma)
Kontaktní osoba: Zdeněk Vylíčil 603 856 378
Osoby a obsazení
Reprízy
Představení v Úpici:
Premiéra: sobota 29. dubna 2017 od 19.30 hodin
1. repríza: úterý 2. května 2017 od 19.30 hodin
2. repríza: čtvrtek 5. října 2017 od 19.30 hodin
Ostatní reprízy:
3. repríza: čtvrtek 18.ledna 2018 od 19:00 v Novém Bydžově
4. repríza: sobota 17.2.2018 v Hronově - zrušena pro zdravotní indispozici
5.repríza: čtvrtek 22.2.2018 od 19:30 krajská přehlídka amatérského činoherního a hudebního divadla v Červeném Kostelci
6.repríza: čtvrtek 8.3.2018 od 19:00 v UFFO Trutnov